Dorpsraad Beuningen
Klootschietvereniging Beuningen

K.V. Beuningen is met bijna 170 actieve leden de grootste vereniging in Nederland. 13 senioren teams, 5 junioren teams en 3 dames teams. Dit alles mag spelen op 1 baan van bijna 1000 meter lang.

Kun je in het kort aangeven wat veld, straat en zetten inhoudt?
Het onderdeel veld voer je uit op een lange grasbaan die speciaal voor het klootschieten geprepareerd is. Niet elke vereniging doet mee aan het onderdeel veld maar hier in Twente heeft elke vereniging zijn eigen veldbaan. Straat is een onderdeel dat overal gespeeld kan worden. Vaak worden hier de rustige straten voor uitgekozen zodat de spelers lekker door kunnen gooien en weinig hinder hebben van het verkeer. Bij nationale kampioenschappen en selecties kan de straat ook worden afgezet. Het onderdeel zetten wordt vaak gespeeld in een weiland. Hierbij is de bedoeling dat je ze hoog en ver mogelijk gooit. Het punt waar de kloot het eerst de grond raakt is de afstand die telt. Dit onderdeel wordt in Nederland niet veel gespeeld.

In hoeveel landen wordt deze sport beoefend?
Klootschieten is bekend in 4 landen binnen Europa. In Ierland is het straatschieten erg bekend. In Duitsland schieten ze ook veel op straat maar is het onderdeel zetten ook een bekend onderdeel. In Italiƫ schieten ze vooral op straat en in Nederland is veld het bekende onderdeel maar wordt straat ook erg veel bespeeld.

En in Nederland, alleen in Twente e.o. of ook elders?
In Nederland is het klootschieten vooral in het oosten veel gespeeld. Hieronder vallen dan Drente, Twente en de Achterhoek.